Evita komt thuis

Het geluid van een afspelende film klinkt door de zaal. De ensembleleden betreden druppelsgewijs het toneel. De een kijkt naar de film, de ander gaat een potje kaarten en hier en daar danst een koppel de tango. Naarmate de theaterzaal steeds voller wordt, wordt ook het toneel steeds drukker bezet door de ensembleleden. Op een gegeven moment kijkt vrijwel iedereen de theaterzaal in, oftewel ze kijken naar de film, die nog steeds doorklinkt. Dan wordt de film abrupt onderbroken door een nieuwsbericht: Eva Perón is om 19:25 uur overleden. Het zaallicht dooft gelijktijdig en het orkest begint met spelen.

Het volk lijdt groot verdriet, maar wanneer wij als publiek neigen tot medelijden komt René van Kooten op als Ché. Hij is cynisch, hier en daar wat quasi onverschillig, teleurgesteld in Eva Perón en dat alles maakt hem kritisch ten opzichte van de geliefde ‘Evita’. Wie was ze nou eigenlijk? Als we het volk mogen geloven, een heilige, maar als we Ché mogen geloven is haar dood een minder groot verlies dan in het eerste nummer doet vermoeden? Lang om daar bij stil te staan hebben we niet, want de achterwand van het decor, wat is opgebouwd uit kubussen verandert van uiterlijk, de middelste kubus schuift open en daar staat ze; Eva Perón, gespeeld door de Limburgse Brigitte Heitzer. Ze zingt het verdrietige volk toe in een aangepaste versie van het welbekende ‘Don’t Cry For Me Argentina’. Ze lijkt wel een engelachtige verschijning gehuld in haar witte dodenkleed. Zo plots als ze kwam, verdwijnt ze ook weer. Ché voert weer opnieuw regie en wil ons, het publiek, het verhaal van ‘de heilige Evita’ wel vertellen en neemt ons mee naar haar vijftiende levensjaar. We zien, de dan nog, Eva Duarte vertrekken richting Buenos Aires, ze verleidt mannen in hoog tempo, krijgt een eigen radioprogramma en weet zichzelf zo op te werken tot een (tweederangs) actrice. Het acteerwerk van Brigitte Heitzer valt enorm op. Iedere seconde van deze twee-uur-durende voorstelling benut zij met een rijk palet aan kleuren. Iedere keuze die zij in haar rol maakt is helder uitgespeeld. Niets voelt als ongekozen aan. Ook de drie fases die je moet spelen; de jonge Eva, de krachtige presidentsvrouw en het doodzieke vogeltje die afscheid van haar korte leven neemt, is weergaloos neergezet. Naast deze zeer dominante hoofdrol verdwijnt René van Kooten niet. Hij straalt rust uit, zonder dat zijn kritische houding verdwijnt; een mooie balans. Deze keuze valt erg te waarderen aangezien Ché zich door Evita’s levensverhaal heen beweegt als commentator. Mocht hij deze rol té vurig zijn aangevlogen was het naar mijn idee storend geweest. Esmée Dekker maakt ook indruk als Maîtresse, maar zeker ook in de gedeelten waarbij zij onderdeel is van het ensemble. Ze wekt zeker nieuwsgierigheid naar haar invulling van Eva Perón. Niet alleen de cast is ijzersterk, het totaalplaatje maakt deze voorstelling af. Alles ziet er verzorgd uit, het orkest is echt een aanvulling op het geheel en er ontstaan op meerdere momenten prachtige plaatjes op het toneel. Eén minpunt valt te wijden aan de vertelling. Het lijkt allemaal zo makkelijk te gaan. Wanneer Eva in Buenos Aires aankomt, lijkt dat wel het paradijs, na pak een beet tien minuten staat ze in een gouden jurk, glimmende juwelen en prachtig haar op een benefietconcert alwaar ze Juan Perón ontmoet en verleidt. Tussen de aankomst in Buenos Aires en de ontmoeting met Perón had voor mij meer ingezoomd mogen worden op haar strijd te overleven in de grote stad, haar interne worsteling. Door dit niet te doen, blijft er wel vaart in de vertelling. Iets wat buiten dit moment een grote winst voor de productie is. Het blijft immers boeiend.

Evita is met een mooie openingsvoorstelling thuisgekomen in Limburg. Voor iedere theaterliefhebber zeker het bezoeken waard. Wie was Evita nou? Een heilige of een hoer? Misschien is zij wel menselijker dan je op het eerste oog zult denken. Eén ding is zeker; ze was buitengewoon ambitieus. Net als het produceren van deze productie en wat heeft dat goed uitgepakt!

 

Vond je het stom of leuk? Laat het weten!